Mozart: Cosi fan tutte

De elskendes skole

D. 1., 7. og 8. august 2015 kl. 20

  • Følg med i hvad der sker i Opera Hedeland



Store stemmer til Opera Hedeland i 2018

Castet til Lucia di Lammermoor rummer både nye navne, gamle kendinge og en international stjerne i instruktørstolen.

Da amfiteatret i Hedeland blev indviet i 1996, mødte den italienske dirigent op med blandede følelser: ”Det er første gang jeg dirigerer på en losseplads”, udtalte maestroen ifølge stedets nuværende operachef, Claus Lynge.

Internationale talenter flokkes

Siden har Opera Hedeland bevist sit værd, og internationale talenter flokkes om det spektakulære amfiteater. Også i 2018, hvor Opera Hedeland opfører Donizettis tragedie Lucia di Lammermoor bygget over Ivanhoe-forfatteren Walter Scotts roman The Bride of Lammermuir.

Stigende instruktørstjerne 

”Vi bliver lykkelige og taknemmelige hvert år, når vi skal sætte holdet. I år får vi besøg af en stigende instruktørstjerne, Rodula Gaitanou, som skal arbejde med så fine stemmer som bl.a. Lina Johnson, Audun Iversen og Adam Frandsen”, siger operachef, Claus Lynge.

Gengangere og nye navne blandt sangerne

Stampublikummet vil genkende både danske Adam Frandsen, norske Lina Johnson og norske Audun Iversen fra tidligere år og kan desuden glæde sig over de nye, talentfulde sangere Stina Schmidt, Rasmus Jupin, Steffen Bruun og Jonathan Koppel. Stedet faste orkester, Collegium Musicum, med nogle af landets dygtigste musikere, akkompagnerer, og Opera Hedelands store kor medvirker.

Adam Frandsen og Lina Johnson i et intimt øjeblik under Søvngængersken i 2016. I 2018 mødes de igen i Lucia di Lammermoor.

Cirkus-drengen blev lysmester

For scenografien står Simon Corder. Den dygtige brite vandt for nylig den prestigefyldte Robert Juliat-pris for sin scenografi i den udendørs London-opera Holland Park, og har, siden han som dreng droppede ud af skolen for at arbejde i et cirkus, lavet både lys og scenografi til et utal af projekter.

Skotsk højland i grusgraven

Mens gæster fra 2017 vil huske, hvordan La Bohème blev opført på et tæppe af ægte sne, bliver det anderledes sommerligt i år.

En del af det afsløres først til premieren, men vi kan allerede nu afsløre, at det græsklædte skotske højland vil dominere sceneområdet.

 

HELE CASTET

Få et overblik over både medvirkende og kunstnerisk team nedenfor.

Medvirkende

Lord Heinrich Ashton (Enrico): Audun Iversen, baryton

Audun Iversen har en veletableret international karriere og optræder i operahuse som Royal Opera House Covent Garden, San Francisco Opera, Oper Zürich, Teatro dell’Opera di Roma, Bolshoi Theater, Theater an der Wien og Deutsche Oper Berlin.

Han har et stort koncerterpertoire, der er særdeles efterspurgt efter Beethovens SYMPHONY NO. 9 og Orffs CARMINA BURANA, stykker han har sunget med dirigenter som Daniel Harding, Jakub Hrůša, Zubin Mehta, Riccardo Muti og Kent Nagano.

Lucia: Lina Johnson, sopran

Lina Johnson afsluttede sin bachelorgrad i klassisk sang i 2006 på det norske statsakademi for musik i Oslo og afsluttede sin kandidatgrad på Det Kongelige Danske Musikkakademi i København i 2008 med højest mulige karakter. Hun afsluttede sine opera-studier på Royal Danish Opera Academy i 2011.

Nylige engagementer er Konstanze / Entführung aus dem Serail ved National Opera, Recital med Bergen National Opera i Austevoll, Bel Canto Koncert på Opera Sør Kristiansand, Mozart Requiem med Københavns Kapelkor samt Bachs St. John Passion med RTE National Symphony Orchestra, udført af Nicholas Kraemer.

Sir Edgard von Ravenswood (Edgardo): Adam Frandsen, tenor

Adam Frandsen nyder international opmærksomhed for en lyrisk tenorstemme, der gerne vækker anmeldernes store begejstring. Han indledte sine operastudier i 2005 med gæsteprofessor ved Royal Copenhagen Opera, Douglas Yates og har siden bl.a. uddannet sig i Houston, Texas.

Nylige engagementer omfatter Nyårskonsert med Norrköpings Symfoniorkester, Tamino / Die Zauberflöte i Göteborg, “Das Lied von der Erde”-koncert med Hamburger Symphoniker i Jerusalem samt Alfredo / La Traviata i Kilden Kristiansand. Opera Hedland-gæster vil i øvrigt bl.a. huske hans præstation som Rodolfo i La bohème i 2017.

Lord Arthur Bucklaw (Arturo): Rasmus Jupin, tenor

Den lyriske danske tenor Rasmus Jupin blev uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med den berømte tenor og stemmelærer Tony Landy. Han studerer i øjeblikket hos Elena Batoukova-Kerl og Torsten Kerl og arbejder på fortolkninger med den danske pianist Klaus Lewinsky.

Han har bl.a. sunget i Vicenzo Bellini’s “Beatrice di Tenda” samt “Belisario” og “Poliuto” af Gaetano Donizetti med det danske bel-canto Society samt i Mozarts” Zauberflöte “på Det Kongelige Danske Musikakademi.

Raimund (Raimondo): Steffen Bruun, bas

Bassen Steffen Bruun er uddannet hos Lars Waage og John Guttman på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium samt ved operaakademiet i Sydney hos professor Michael Halliwell.

Han debuterede i 2005 som Kejseren i Stravinskijs Nattergalen på Den Fynske Opera. Derudover har han bl.a. sunget Sarastro i Mozarts Tryllefløjten på Nyborg Sommeropera. En meget elsket rolle er også Caronte/Plutone i Monteverdis L’Orfeo som han har sunget adskillige gange bl.a på Hofteatret.

Alice (Alisa): Stina Schmidt, mezzosopran

Den danske mezzosopran Stina Schmidt, repræsenterer en ny generation af unge talentfulde sangere, der bevæger sig hjemmevant i mange forskellige genrer. Med sin stærke udstråling og smidige slanke stemme, dækker hun et bredt repertoire fra tidlig barok til ny klassisk musik.

Stina debuterede på Operaen i København i rollen som Flora / LA TRAVIATA. I sommeren 2014 sang hun det store krævende parti som Sesto / LA CLEMENZA DI TITO på Operafabriken i Skåne og senere i 14/15 på Malmø Opera / Verkstan i rollen som Helene / FAUST ET HELENE. I foråret 15 debuterede Stina på Den Fynske Opera i rollen som Senza / ANDRE BYGNINGER.

Normann (Normanno): Jonathan Koppel, tenorpage5image3698720

Studerer på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium ved Professor Kirsten Buhl Møller og har tidligere haft sangstudier hos Hovsångare Björn Asker. Stod på scenen allerede som 5-årig på Det Kongelige Teater i rollen som Cio-Cio-Sans lille dreng i Madame Butterfly.

Johnathan Koppel har optrådt i adskillige koncertsammenhænge siden påbegyndelsen af sine studier, bl.a. som tenor- solisten i Messias og siden for Hendes Kgl. Højhed Kronprinsesse Mary i anledning af Frederiksberg Kommunes velgørenhedskoncert for verdens flygtninge.

 

Kunstnerisk team

Instruktør: Rodula Gaitanou
Født i Athen, uddannet i Paris med base i London. Bl.a. tilknyttet Royal Opera House i London; pris-nomineret i både Australien og Irland for sin iscenesættelser.

Scenograf/lysdesigner: Simon Corder
Prisvindende designer; har fuldført mere end 350 projekter inden for lys, design mv. Bl.a. for La Scala i Milan og The Royal Opera House i London

Kostumedesigner: Gøje Rostrup
Har udført opgaver for bl.a. Det Kongelige Teater, Copenhagen Opera Festival, Den Fynske Opera og Den Jyske Opera.

Dirigent: Martin Nagashima Toft
Har engagementer bl.a. ved Deutsche Oper Berlin, Festspielhaus Baden-Baden samt operahuse og orkestre i Europa. Ansat ved Göteborgoperaen.

Kormester: Filipe Carvalheiro
Har været fast dirigent for kammerkoret Musica siden 2009 og har stået i spidsen for flere kor i ind- og udland og vundet adskillige kor-priser. Kormester hos Opera Hedeland siden 2014.

Koreograf: Jannik Elkjær
Uddannet på Statens scenekunstskole i koreografi og dans samt modtager af kunstrådets arbejdslegat. Modtager af bl.a. Reumert-prisen ogAarhus scenekunst publikumspris. Kunstnerisk leder af teater og dansekompagniet Don Gnu.